سزارین و مراقبت ها

سزارین

اگر علائمی وجود داشته باشد که زایمان طبیعی خطرناک است یا در صورت وجود مشکلاتی در حین بارداری، مانند موارد اورژانسی، عمل سزارین ممکن است توسط پزشک متخصص زنان انتخاب شود، اکثر زنان زایمان طبیعی دارند. چیزی حدود 2 مورد از هر 3 زایمان .

اگر مادر مشکل جدی در بارداری یا زایمان خود نداشته باشد، زایمان طبیعی معمولاً مطمئن‌ترین راه برای تولد نوزاد است.

  • سزارین چیست؟

سزارین یک عمل جراحی است که در آن نوزاد از طریق یک برش در دیواره شکم مادر و دیواره رحم به دنیا می‌آید. شما حق دارید در مورد عمل سزارین تصمیم بگیرید. سزارین فقط در صورتی امکان پذیر است که شما اجازه کتبی خود را بدهید یا اگر شما قادر به انجام آن نباشید، همسر یا نزدیکان شما می توانند اجازه کتبی بدهند.

  • دلایل انجام سزارین الکتیو:

دلایل مختلفی وجود دارد که شما و متخصص زنان و زایمانتان  تصمیم به انجام زایمان سزارین خواهید گرفت.این دلایل عبارتند از:

  1. شما قبلاً سزارین شده اید
  2. نوزاد شما در وضعیتی غیر از پوزیشن سر قرار گرفته( مثل وضعیت قرارگیری با پا و یا عرضی و…)
  3. دهانه رحم توسط جفت مسدود شده است.
  4. شما یک بارداری دوقلو دارید و اولین نوزادتان با پا قرار گرفته است.

 

  • دلایل سزارین ناخواسته :

برخی از دلایل زایمان سزارین اورژانسی عبارتند از:

  1. سر کودک شما در حین زایمان به سمت پایین حرکت نمی کند یا در لگن شما جا نمی گیرد.
  2. زایمان شما به راحتی انجام نمی شود ،انقباضات شما به اندازه کافی قوی نیستند و دهانه رحم شما خیلی آهسته باز می شود یا اصلاً باز نمی شود.
  3. کودک شما علائم غیرطبیعی را نشان می دهد یا سلامتی او به خطر افتاده است.
  4. بند ناف، که مواد مغذی مهم و خون اکسیژن‌دار را برای کودک شما فراهم می‌کند، از طریق دهانه رحم به پایین (پرولاپس) وارد واژن شده است.
  5. ایجاد یک مشکل سلامتی، مانند فشار خون بالا، زایمان را برای شما و کودکتان خطرناک‌تر می‌کند.

 

  • نکاتی که باید قبل از سزارین در نظر بگیرید چیست؟

قبل از انجام سزارین، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

  1. سلامت عمومی شما، از جمله هر گونه مشکل سلامتی، زیرا برخی موارد ممکن است بر تصمیمات پزشک شما در مورد جراحی و داروهای بیهوشی تأثیر بگذارد
  2. خطرات و عوارض احتمالی
  3. هرگونه مشکل خونریزی و اینکه آیا به راحتی دچار کبودی می شوید
  4. هر گونه حساسیت به دارو
  5. آزمایش‌هایی که باید انجام دهید این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون برای بررسی کم‌خونی
  • بیهوشی برای عمل سزارین :

سه نوع بیهوشی وجود دارد که ممکن است به شما داده شود :

بی حسی نخاعی : رایج ترین بی حس کننده برای سزارین برنامه ریزی شده است . یک سوزن بین استخوان های ستون فقرات شما وارد می شود و از طریق سوزن بی حس کننده موضعی تزریق می شود. این کار باعث می شود درد احساس نشود. شما هوشیار خواهید بود و می توانید به طور عادی نفس بکشید. هنگام تولد نوزاد، ممکن است احساس فشار داشته باشید، اما دردی نداشته باشید. در برخی موارد همزمان به ستون فقرات یک داروی مسکن (مورفین) تجویز می شود. تاثیر آن می تواند تا 24 ساعت آینده ادامه داشته باشد و به بهبودی شما کمک می کند زیرا خواب آلودگی کمتری دارید و می توانید زودتر غذا بخورید، مایعات بنوشید و راه بروید.

بی حسی اپیدورال : اغلب برای کاهش درد زایمان استفاده می شود. اگر قبلاً در حین زایمان به شما اپیدورال داده شده است و به خوبی کار می کند، می توان اپیدورال را برای سزارین اورژانسی لحاظ کرد. اپیدورال یک لوله پلاستیکی است که در فضایی در اطراف پوشش ستون فقرات شما قرار می گیرد. بی حس کننده موضعی از طریق لوله تزریق می شود، شما هوشیار خواهید بود و می توانید به طور عادی نفس بکشید. هنگام تولد نوزاد، ممکن است احساس فشار داشته باشید، اما دردی احساس نمی کنید.

بیهوشی عمومی : در صورتی که نوزاد شما نیاز به تولد خیلی سریع داشته باشد، ممکن است یک بیهوشی عمومی نیز داده شود. از طریق ماسک اکسیژن تنفس می کنید و به شما دارو می دهند که باعث خواب آلودگی شما می شود. شما تا زمان تولد نوزاد خود بیهوش خواهید بود.

  • انواع سزارین:

سزارین از نظر محل ایجاد برش روی بدن متفاوت است. دو نوع بریدگی سزارین انجام می شود که عبارتند از:

سزارین

  1. برش بخش پایینی شکم:
  2. تا جایی که ممکن باشد از این روش استفاده خواهد شد. این یک برش افقی (در عرض) از طریق شکم و یک برش افقی از طریق قسمت پایین رحم است که گاهی اوقات به عنوان برش “خط بیکینی” شناخته می شود. این بریدگی‌ها بهتر بهبود می‌یابند، کمتر قابل مشاهده هستند و کمتر در بارداری‌های بعدی مشکل ایجاد می‌کنند.
  3. برش کلاسیک : به برش عمودی روی رحم اشاره دارد. برش روی شکم ممکن است افقی یا عمودی باشد.این نوع برش معمولاً فقط برای موارد اضطراری شدید یا در موقعیت‌های خاص استفاده می‌شود، مثلاً اگر جفت خیلی پایین خوابیده باشد، اگر کودک شما به پهلو دراز کشیده است یا اگر کودک شما بسیار کوچک است. این نوع برش شکمی می تواند احتمال بروز مشکلات در بارداری و زایمان بعدی را افزایش دهد.
  • آمادگی مادر برای سزارین :

برای آماده شدن برای سزارین شما باید تا 6 ساعت قبل از سزارین غذا یا نوشیدنی از جمله آب مصرف نکنید. در برخی موارد، می توانید تا 2 ساعت قبل از پذیرش، مایعات شفاف بنوشید. پزشک شما در مورد زمان های ناشتا بودن به شما توصیه لازم را خواهد کرد.

اگر سزارین اورژانسی انجام شود، پزشک از شما می‌پرسد که آخرین بار چه زمانی غذا یا نوشیدنی خورده‌اید تا بدانند چگونه عمل شما را ادامه دهند.

از شما آزمایش خون گرفته خواهد شد.

ممکن است نیاز باشد یک همراه با خود داشته باشید مخصوصاً زمانی که نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشید.

شما را با مواد ضد عفونی کننده تمیز می کنند و شکم شما را با پارچه های استریل می پوشاند تا خطر عفونت کاهش یابد. یک سوند در مثانه شما برای تخلیه ادرار قرار می دهند تا در طول عمل خالی بماند.

 

  • چگونگی عمل سزارین :

عمل واقعی معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. پزشک برشی در شکم و رحم شما ایجاد می کند (طول هر دو حدود 10 سانتی متر). نوزاد شما از طریق این برش خارج می شود. گاهی اوقات پزشک ممکن است از فورسپس برای بلند کردن سر کودک شما استفاده کند. بند ناف قطع می شود و جفت شما خارج می شود. نوزاد شما بعد از تولد به دقت بررسی خواهد شد و به زودی می توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید. تماس پوست به پوست می تواند پیوند اولیه شما با نوزاد را تقویت کند و شیردهی را آسان تر کند. معمولاً برای منقبض کردن رحم و به حداقل رساندن خونریزی، تزریق دارو انجام می شود.پزشک برای کاهش خطر عفونت، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.همه لایه های شکم دوباره به هم بخیه می‌شوند و یک پانسمان روی زخم اعمال می‌شود.

  • بعد از عمل :

بعد از سزارین چندین اتفاق رخ می دهد، از جمله تا زمانی که برای رفتن به بخش آماده شوید در اتاق ریکاوری از شما مراقبت می شود.

اگر بیهوشی عمومی انجام داده اید، به احتمال زیاد در اتاق ریکاوری از خواب بیدار خواهید شد. پس از بیدار شدن باید بتوانید کودک خود را ببینید. شما تشویق به شیر دادن به نوزادتان خواهید شد. هر چه زودتر شیردهی را شروع کنید، هم برای شما و هم برای کودکتان راحت تر خواهد بود. انجام سزارین می تواند شروع شیردهی را سخت تر کند.

شیر مادر بهترین غذای ممکن برای کمک به رشد سالم و قوی کودک شماست و ماماها برای کمک به شما آماده هستند. هنگامی که احساس درد می کنید به ماما یا پزشک خود بگویید تا بتوانند دارویی جهت کاهش درد به شما بدهند. این داروها ممکن است شما را کمی خواب‌آلود کند. ماما یا پزشک به شما خواهند گفت که چه زمانی می توانید دوباره غذا بخورید. در برخی موارد پزشک شما، خوردن و آشامیدن را زودتر تجویز می کند.

سوند شما تا زمانی که داروی بیهوشی از بین برود و احساس طبیعی داشته باشید تا با خیال راحت به سمت توالت راه بروید، در مثانه باقی خواهد ماند. قدم زدن می تواند به بهبودی شما کمک کند. همچنین می تواند لخته شدن خون را متوقف و تورم در پاهای شما را کاهش دهد. دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون به شما تزریق می شود.ممکن است بعد از عمل نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید. برای مدت کوتاهی پس از عمل دچار یبوست می شوید که باید با نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهای پر فیبر این مشکل را درمان کنید. هنگامی که پانسمان شما برداشته می شود، از شما خواسته می شود که محل زخم را تمیز و خشک نگه دارید. این کار به بهبود سریعتر و کاهش خطر عفونت کمک می کند.

 

  • مراقبت های ویژه از نوزاد :

برخی از نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می آیند ،احتمال دارد که مشکلات تنفسی داشته باشند و برای مدتی در قسمت مراقبت های ویژه نوزادان بستری شوند. اگر مادر هیچ عارضه ای نداشته باشد به این معنی است که نوزاد باید در زمان نرمال به دنیا بیاید و سزارین حدود هفته 39 بارداری باید انجام شود. اگر نوزاد به تشخیص پزشک نیاز به زودتر به دنیا آمدن داشته باشد، ممکن است به شما توصیه کند که برای کاهش خطر مشکلات تنفسی استروئید تزریق کنید.

اگر نوزاد شما نارس است، ممکن است نیاز به مراجعه به بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشته باشد. همسر شما معمولاً می تواند همراه نوزاد باشد. هنگامی که به اندازه کافی حال عمومی شما بهتر شد، پرستار به شما کمک می کند تا نوزاد خود را ببینید و در شیر دادن به نوزاد به شما کمک می کنند.

سزارین

  • خطرات و عوارض سزارین:

سزارین یک روش جراحی رایج و نسبتاً ایمن است، اما همچنان یک جراحی بزرگ است. مانند تمام جراحی ها، احتمال خطراتی برای شما و نوزادتان وجود دارد.

برخی از خطرات و عوارض شایع تر عبارتند از:

  1. از دست دادن خون بیشتر از حد متوسط
  2. لخته شدن خون در پاها
  3. عفونت داخلی رحم
  4. بستری بیشتر نسبت به زایمان طبیعی
  5. درد محل زخم
  6.  نیاز به سزارین برای زایمان های بعدی
  7. عوارض ناشی از بیهوشی

برخی از مشکلاتی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از :

  1. درد شکم یا زخم شما بدتر می شود و با مصرف داروهای مسکن بهتر نمی شود
  2. کمردرد مداوم  به خصوص در جایی که تزریق اپیدورال یا نخاع انجام داده اید
  3. درد یا سوزش هنگام دفع ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار
  4.  یبوست
  5. ناتوانی در دفع باد شکم
  6. افزایش از دست دادن خون واژن یا ترشحات بدبو از واژن
  7. سرفه یا تنگی نفس
  8. تورم یا درد در ساق پا
  9. عفونی شدن محل جراحی

 

  • شش هفته اول بعد از عمل:

پس از سزارین، مادر معمولاً بین 2 تا 3 روز در بیمارستان می ماند. بعد از آن که به خانه می رود تا جایی که می تواند باید استراحت کند.

از خانواده یا دوستان بخواهید که کنارتان باشند

وزنه ای که از نوزاد شما سنگین تر است بلند نکنید.

هر روز پیاده روی ملایم داشته باشید. این می تواند فواید سلامت جسمی و روحی داشته باشد. تمرینات کف لگن خود را انجام دهید. صرف نظر از نوع زایمانی که داشته اید، عضلات زیر شکم و عضلات کف لگن شما پس از بارداری ضعیف شده و نیاز به تقویت دارند.

یک رژیم غذایی سالم و پر فیبر داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید. این کار را هر روز انجام دهید تا دچار یبوست نشوید.

از کیسه آب گرم روی زخم خود استفاده کنید. گرما می تواند اثر آرام بخش داشته باشد.

مطابق با دستور پزشک خود، برای جلوگیری از درد، به طور منظم داروهای مسکن مصرف کنید. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، بررسی کنید که هر دارویی که استفاده می کنید برای کودک شما نیز بی خطر باشد.

زخم خود را تمیز و خشک نگه دارید. در صورت دیدن عفونت با پزشک خود در تماس باشید.

در شش هفته اول از لباس زیر تنگ استفاده کتید.

سزارین

تا زمانی که احساس راحتی نکنید از رابطه جنسی خودداری کنید. این کاملاً طبیعی است که هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا شما آماده رابطه جنسی شوید.

بی حسی یا خارش در اطراف جای زخم طبیعی است. این می تواند برای برخی مدت طولانی ادامه داشته باشد.

برخی از زنان نسبت به سزارین احساس بسیار مثبتی دارند، در حالی که برخی دیگر احساس ناامیدی یا غمگینی می کنند. صحبت در مورد هر گونه احساس ناامیدی با شریک زندگی، خانواده، دوستان و مراقبان خود می تواند بسیار مفید باشد. پرستار نیز می توانند شما را برای مشاوره در صورت احساس ضعف بسیار آرام کند.

مراقبت از نوزاد جدید برای همه زنان سخت است، اما زمانی که در حال نقاهت پس از سزارین هستید ممکن است سخت تر باشد.

تا زمان بهبودی زخم (معمولاً حدود شش هفته) از رانندگی با ماشین خودداری کنید. با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی زمان خوبی برای شروع مجدد رانندگی است مشورت کنید.

اگر دوباره باردار شدید، باید با پزشک خود در مورد اینکه زایمان بعدی شما سزارین یا واژینال خواهد بود صحبت کنید.

  • زایمان واژینال بعد از سزارین:

بسیاری از زنانی که قبلاً سزارین شده اند می توانند با خیال راحت زایمان طبیعی داشته باشند. این معمولاً به عنوان “زایمان واژینال پس از سزارین” یا VBAC نامیده می شود.

مزایای VBAC عبارتند از:

  1. خطر کمتر در ایجاد عوارض نسبت به سزارین مکرر
  2. دوری از خطرات مرتبط با جراحی سزارین مانند عفونت، ترومبوز ورید عمقی، خونریزی
  3. بهبودی سریعتر
  4. خطر کمتر برای نوزاد وجود دارد مانند مشکلات تنفسی

 

برای برنامه ریزی و مشاوره شخصی خود می توانید با شماره 88328350-021  تماس بگیرید و یا به صورت آنلاین وقت بگیرید.

سزارین و مراقبت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا